Historien

The King under bridge
1968
MF Kleppestø

Opprinnelig bygd for passasjer og fergetrafikk mellom Bergen og Kleppestø i 1968 der den gikk frem til 1986.

The King under bridge
1989
Fra Oljeplattform til Ferge

I 1989 ble søsterskipet til M/S Smørbukk hentet inn fra sin tilværelse som losjiskip for oljearbeidere på Gullflaks feltet, og satt i trafikken mellom Oslo og Nesodden. Også Bamsen var i likhet med Smørbukk det man kaller godt brukt når den ble satt i trafikk. Og fremdriften ikke alltid til å stole på. Ved denne landkjenningen 06 juni 1989 ble ingen skadet. Men ved et senere treff på Aker brygge 3 desember 1988 omkom en 21 år gammel person. Forøvrig eneste gangen det har omkommet noen i denne trafikken. 19 desember 1989 kolliderte Bamse Brakar med en tankbåt i havnebassenget i Oslo, føreren ble tatt ut av trafikk etter å ha testet positivt på promille.

The King under bridge
1992
Stor Ombygging

En ombygging av fergene var en nødvendighet og ble fullført i 1992. Kjøpet av denne gamle fergen var ment som en midlertidig løsning inntil ny tonnasje kunne overta på ruten Oslo-Nesodden. Men etter en grundig ombygging i 1992 ble det en lang tilværelse som Nesoddbåt frem til sommeren 2009.

The King under bridge
2009
Overgangsperiode

1 juli 2009 gikk Bamse Brakar til opplagskai i Horten. Her ligger den på Horten mekaniske verksted i påvente av salg. 3 mai 2011 - med navnet Fjord kongen setter den kursen mot Flåm fra Horten. 4 mai 2010 - besøker Kleppestø kai - Askøy.

The King under bridge
2011
Nye Ruter

2011 Flåm. 2012 Stavanger-Prekestolen.

The King under bridge
2015
Tvangssalg

Etter mange års opplag blir Fjord-Kongen solgt på auksjon til ny eier. Nytt bruksområde er charterbåttrafikk/selskapslokale/klesbutikk.

The King under bridge
2023
The King

Ny Eier, Thor Arne Svenning gjør båten til Trondheims flytende møteplass for fest, feiring og fellesskap!